Sorin Păun: „Miza este în capacitatea de a anticipa viitorul, și nu neapărat în excelența operațională”

Sorin Păun, partener Ascendis, ne-a vorbit despre contextul de business actual, despre aspectele care defineau companiile Knowledge Intensive, dar care astăzi caracterizează realitatea segmentului de afaceri.

Cum definiți contextul de business actual?

Contextul actual este definit printr-un concept modern care se numește vortexul VUGA (Volatility, Uncertanty, Complexity, Ambiguity). Managerii trebuie sa ia decizii strategice într-un mediu plin de incertitudini și trebuie să facă față unor schimbări profunde și rapide.

În ce trebuie să investească un manager: în oameni sau în tehnologie?

În oameni care pot înțelege și folosi tehnologia.

Cum putem implementa o strategie de business care să urmărească transformarea oamenilor în sursă de avantaj competitiv?

Prin accelerarea programelor de induction care scurtează timpul în care noii angajați devin productivi. Prin adoptarea unei strategii knowledge management, bazată pe o combinație de investiții în tehnologie și oameni, conectată întotdeauna la nevoile clientului și cu implicarea acestuia cât mai mare. Prin creșterea competențelor de business pentru o categorie cât mai largă de angajați astfel încât să poată exista o cultură proprice inovației și pragmatismului. Oamenii trebuie să înceapă să caute și să vadă oportunități.

Liderii trebuie să aloce mai mult din resurse, capacitate și interes activităților strategice și de inovare și mai puțin către partea operațională care devine procedurizată și controlabilă. Miza este în capacitatea de a anticipa viitorul, și nu neapărat în excelența operațională. Perioada „to big to fail” a făcut loc perioadei „from hero to zero” care a fost tot timpul o realitate pentru acest sector de business.

Această strategie este potrivită pentru un profil anume de companii?/ Ce trăsături au companiile care adoptă această strategie?

Toate aceste aspecte au fost cândva caracteristicile companiilor Knowledge Intensive. Ele au devenit realitatea oricărui segment de business și oricărei organizații.

Cât de importantă este legătura dintre strategia de recrutare și strategia corporației?

Spre deosebire de anii anteriori, companiile își întâlnesc concurența pe două piețe: piața forței de muncă și cea a clienților. Talentul devine din ce în ce mai rar și prin urmare, acesta are un preț corespunzător. Acest lucru face ca situația de pe piață să fie intens concurențială pentru toate industriile și recrutarea și păstrarea oamenilor valoroși devine o competență strategică.

Cum se poate menține/crea o legătură eficientă între cele două?

Cea mai simplă metodă este să creezi un sistem în care expui oamenii cu competențe ridicate în proiecte provocatoare ale clienților. Astfel se creează un mediu de transfer de knowledge, resurse și bani care generează parteneriat și motivare în mai multe direcții.

Cum reducem dependența de oamenii cheie din companie?

Prin investiția în procese și proceduri care preiau competențele individuale și le transformă în know-how organizațional.

Ce sfaturi le dați celor care vor să adopte logica de business a KIF?

Lumea companiilor Knowledge Intensive a devenit lumea tuturor companiilor. Realitatea este incertă, dură și de schimbă repede. Nu se poate construi succesul pe active corporale fixe, cum ar fi numai produsele.

-Bunul cel mai important, oamenii, ar putea ieși pe ușă în orice zi.

-Cei mai buni oameni care lucrează în acest mediu cer de multe ori mai mult decât un salariu mare.

-Cu noile soluții de business bazate pe internet, un concurrent poate apărea dintr-o cu totul altă industrie și/sau chiar continent.

În consecință, este nevoie de strategii și de planuri adaptabile cu scopul de a supraviețui. Din fericire, nu există, de obicei, o povară mai mare de infrastructură sau producție activă pentru a împiedica multiflexibilitatea necesară. Ce trebuie să fie planificată, monitorizată, schimbată și apoi planificată din nou este strategia legată de tactici, cunoștințe, marketing, procese, competențe, planificare, logica de afaceri și toate subiectele intangibile similare.